Hantera mothugg
En intervjustudie bland ensemblelärare
Syftet med uppsatsen var att studera hur ensemblelärare hanterar situationer där elever motsätter sig att delta i aktiviteten som läraren planerat att undervisa. Studien avgränsas till att undersöka situationer där en elev motsätter sig att medverka i instuderingen av ett musikstycke på grund av dess tillhörande genre. I den teoretiska bakgrunden presenteras forskning som relaterar till relevanta delar i styrdokument, musikens relation till individers identitet samt ensembleundervisningen som lärande situation. En kvalitativ intervjustudie genomförs med fyra ensemblelärare på gymnasienivå med syftet att samla data gällande hur de agerar i denna situation och deras bakomliggande tankeprocess. I resultatet visar det sig att de väljer att inleda ett resonemang med eleven som väljer att inte delta. I detta resonemang försöker läraren oftast få eleven att ändra inställning genom frågeställningar och skildringar. I diskussionen problematiserar jag kring de negativa effekter detta agerande kan medföra gällande ensemblens sociala klimat. Jag föreslår ett förhållningssätt för ensembleläraren där eleverna inkluderas i planeringsarbetet och därmed förebygger att den undersökta problematiska situationen uppstår. Detta förhållningssätt prövas mot mina spekulationer kring möjliga bakomliggande orsaker. Slutsatsen dras att detta förhållningssätt kan vara en god utgångspunkt för ensembleläraren.