Sök:

Handledning ? kan den stärka och utveckla ledarskapet?


Handledning och dess effekter har tidigare belysts inom såväl utbildnings- som yrkesprofessionella sammanhang. Handledning innebär reflektion över personligt upplevda arbetsrelaterade situationer och tidigare forskning inom området har visat att handledning kan stimulera till professionell och personlig utveckling. Vid bearbetandet av reflektioner i handledningen kan Orlandos omvårdnadsteori utgöra en lämplig grund. Teorin är en interaktionsteori, vilket innebär reflektion över vad som händer i det enskilda mötet mellan sjuksköterska-patient och den grundar sig på frågor som berör upplevelse, tanke, känsla och handling. Reflektion är ett centralt begrepp även i handledningsprocessen och likartade frågor bearbetas i mötet mellan handledare-handledda och kan väckas i mötet mellan chefmedarbetare. Syftet med detta arbete var att belysa huruvida handledning kan utgöra ett redskap som stärker och utvecklar ledarskapet hos första linjens chefer. Metoden som använts är litteraturstudie och sju kvalitativa artiklar har utgjort underlaget. Efter granskning och analys av artiklarna synliggjordes i resultatet fyra gemensamma teman, vilka sorterades under rubrikerna: stöd, professionell utveckling, personlig utveckling och organisationens betydelse. Det framkom att om chefer genom handledning får möjlighet att reflektera över sig själva i yrkesrollen, så kan handledning utgöra ett stöd, men också bidra till upplevelse av professionell och personlig växt. Stöd från överordnade chefer och organisationens syn på handledning har liksom relationen mellan handledare och handledda stor betydelse för en gynnsam process. Kombinationen av stöd tillsammans med handledarens förmåga att stimulera till en utvecklande process är avgörande för resultatet. Konklusion: Om chefer genom handledning kan tillägna sig ett redskap som gör att de medvetet reflekterar över dialogen med såväl medarbetare som kollegor och överordnade, kan det bidra till att stärka och utveckla ledarskapet.

Författare

Iréne Nordahl

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa

Nivå:

Detta är en C-uppsats.