Sök:

Handleda till bedömning

En studie av handledares tankar och erfarenheter kring handledning till bedömning


Under utbildning till yrkeslärare har frågan om handledning för att göra en bedömning blivit något som jag funderat mycket över. Studiens syfte var att utreda tankesätt och reflektioner kring frågan. Jag har använt mig av kvalitativa intervjuer i studien. Slutsatsen av analyserade intervjuer är att handledarna tycker att det är roligt att handleda men att tiden inte riktigt finns. Vidare anser de att alla i yrket på arbetsplatsen måste delta i handledandet. De anser också att det är viktigt med introduktion och att anpassning måste göras till den studerandes förutsättningar i form av förkunskaper, både teoretiska och praktiska, samt personlighet och annan livserfarenhet. Handledningen ska ske i en öppen atmosfär, det är viktigt att vara ärlig i sin feedback och att de studerande får vara med olika personer i samma arbetsuppgift tas upp som önskvärt. När det gäller bedömning mot kurmålen på LIA framkommer olika strategier från att ha väl dokumenterade uppföljningsrutiner som sedan sammanställs till en slutrapport till att både se, känna och veta när målen uppnåtts.

Författare

Yvonne Sundén

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..