Sök:

Hållbart lärande

en studie om yngre elevers förmåga att
utveckla komplex förståelse för en problematik med relevans
för hållbar utveckling


Denna studie har syftat till att undersöka om och hur yngre elever i skolans undervisning kan utveckla en komplex förståelse för en fråga med relevans för hållbar utveckling, nämligen världens vattenförsörjning. Bakgrunden till denna studie är intentionen att perspektivet hållbar utveckling ska genomsyra all undervisning i skolan. Perspektivets komplexitet har visat sig innebära svårigheter för lärarnas utformning av undervisningen. Frågan som uppkommit är om det alls är möjligt för yngre elever att nå en komplex förståelse för denna problematik. För att undersöka detta har vi utgått från en variationsteoretisk forskningsmetod, en så kallad learning study. Undersökningen har genomförts i två klasser, år 4, med fyra lektioner i vardera klass. Elevernas förförståelse undersöktes genom en enkät, som även fungerade som underlag till urvalet av intervjupersoner. Efter varje lektion genomfördes intervjuer med fem elever från vardera klass med syfte att urskilja elevernas erfarna kunskaper. Resultatet visar att eleverna utvecklat en komplex förståelse för världens vattenförsörjning, samt att denna komplexitet ökat under studiens gång. Eleverna uttryckte både horisontell komplexitet (diskursöverskridande kunskap) samt vertikal komplexitet (fördjupad ämneskunskap).

Författare

Annelie Larsson Maria Sundström

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..