Sök:

Ha?llbar utveckling ur ett fo?retags perspektiv

En fallstudie om hur Haglo?fs Scandinavia AB integrerar ha?llbar utveckling i sin marknadsfo?ring

Vi lever idag i ett samha?lle fullt av obalanser. Det ga?r att se hur ett konsumtionssamha?lle va?xt fram, grundat i en o?kad tillfredsta?llelse o?ver materiella ting. Ett samha?lle som besitter oha?llbara verktyg och ideal fo?r att skapa va?lsta?nd, och i sin tur har negativ pa?verkan pa? miljo?n. Det ga?r ocksa? att se ekonomiska obalanser i samha?llet da? finansiella kriser kommit och ga?tt de senaste a?ren och sociala obalanser i form av fattigdom och hunger ra?der i stora delar av va?rlden.En av orsakerna till dessa obalanser i samha?llet har la?nge ha?vdats vara marknadsfo?ringen, eftersom den ansetts vara en stark drivkraft bakom konsumtionssamha?llet. Som motvikt till detta har begreppet ha?llbar utveckling va?xt fram. Det a?r en stra?van efter att sko?ta sin verksamhet efter socialt, ekonomiskt och framfo?rallt miljo?ma?ssigt ha?llbara principer. Ga?r det mo?jligen att integrera ha?llbar utveckling med marknadsfo?ring fo?r att lo?sa obalanserna i dagens samha?lle?Med en deskriptiv utga?ngspunkt, har det genomfo?rts en fallstudie pa? Haglo?fs Scandinavia AB och fo?retagets arbete med marknadsfo?ring och ha?llbar utveckling. Integrerar Haglo?fs ha?llbar utveckling i sin marknadsfo?ring eller a?r det skilda komponenter inom fo?retaget. Om de integrerar dessa begrepp, hur ser denna integration ut? Studien bygger pa? kvalitativa metoder i form av delstrukturerade intervjuer med nyckelpersoner fra?n fo?retaget; Ha?llbarhetsdirekto?ren, Brand Marketing Manager och Vd, samt granskningar av fo?retagsdokument, annonser och butikskommunikation. Studiens resultat visar pa? att Haglo?fs na?st intill helt integrerar ha?llbar utveckling med marknadsfo?ring ur en ideologisk synvinkel. En slutsats som styrks av att fo?retagets fo?rha?llningssa?tt till ha?llbar utveckling och marknadsfo?ring sta?mmer va?l o?verens med det som presenterats i de teorier som studien kommit att kalla ideologiska. Da?remot visar a?ven studien att fo?retaget endast delvis intrigerar ha?llbar utvecklig och marknadsfo?ring ur en praktisk synvinkel, da? fo?retagets ha?llbarhetsarbete endast delvis ga?r att integrera i marknadsmixen. Det som kra?vs fo?r att en fullsta?ndig praktisk integration skall uppna?s a?r att HU-arbetet kommuniceras pa? ett varuma?rkesbyggande sa?tt. 

Författare

Fabian Ryd Karl Erixon

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..