Hållbar nätverksutveckling
nätverksledningens möjligheter till framgång
I en allt starkare konkurrens väljer fler och fler företag att samverka för
att skapa fördelar. Att samarbeta i grupp för att nå ett gemensamt mål
kallas
nätverk. En sådan samverkan kallas ofta för ett strategiskt nätverk. I denna
typ av nätverk anses nätverksledningen vara ansvarig för utvecklingen av den
samverkande delen av nätverket. Företagen står själva för den individuella
utvecklingen genom delaktighet i aktiviteterna. Delaktigheten i ett
strategiskt nätverk är frivilligt vilket ger nätverksledningen en svag
formell makt att styra utvecklingen med. Syftet med denna uppsats är att
visa
på framgångsfaktorer och hinder för nätverksutveckling, uppsatsen skall
vidare visa vilka roller och hur dessa kan påverka nätverksföretagen för ett
framgångsrikt utvecklingsarbete i nätverket. Frågeställningen besvarades med
hjälp av en litteraturstudie och därefter följde intervjuer med ledamöter
från tre nätverksledningar och nätverksföretag i ett nätverk. Studien visar
att framgångsfaktorer rör sig om klara ansvarsområden i utvecklingen,
delaktighet bland medlemmarna och att möta medlemmarnas behov. Hinder är
kortsiktighet hos företagen, ej uppfyllda, andra eller låga förväntningar.
Nätverksledningens roll som samordnare/koordinator befästs, ytterliggare en
roll som marknadsförare lyfts fram i studien, informationsflödet i och ut ur
nätverket påverkar förväntningar och externa intressenter.