Sök:

Hållbar nätverksutveckling

nätverksledningens möjligheter till framgång


I en allt starkare konkurrens väljer fler och fler företag att samverka för att skapa fördelar. Att samarbeta i grupp för att nå ett gemensamt mål kallas nätverk. En sådan samverkan kallas ofta för ett strategiskt nätverk. I denna typ av nätverk anses nätverksledningen vara ansvarig för utvecklingen av den samverkande delen av nätverket. Företagen står själva för den individuella utvecklingen genom delaktighet i aktiviteterna. Delaktigheten i ett strategiskt nätverk är frivilligt vilket ger nätverksledningen en svag formell makt att styra utvecklingen med. Syftet med denna uppsats är att visa på framgångsfaktorer och hinder för nätverksutveckling, uppsatsen skall vidare visa vilka roller och hur dessa kan påverka nätverksföretagen för ett framgångsrikt utvecklingsarbete i nätverket. Frågeställningen besvarades med hjälp av en litteraturstudie och därefter följde intervjuer med ledamöter från tre nätverksledningar och nätverksföretag i ett nätverk. Studien visar att framgångsfaktorer rör sig om klara ansvarsområden i utvecklingen, delaktighet bland medlemmarna och att möta medlemmarnas behov. Hinder är kortsiktighet hos företagen, ej uppfyllda, andra eller låga förväntningar. Nätverksledningens roll som samordnare/koordinator befästs, ytterliggare en roll som marknadsförare lyfts fram i studien, informationsflödet i och ut ur nätverket påverkar förväntningar och externa intressenter.

Författare

Jesper Hardegård

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..