Sök:

HUR ORGANISATIONSSTRUKTUREN INVERKAR PÅ INTERNT LÄRANDE

Förmågan att dela med sig av kunskap inom organisationen och att vara en innovativ organisation är idag avgörande för ett företags konkurrenskraft. Organisationens förmåga att lära är inget som uppkommer slumpmässigt och det har visat sig vara möjligt att skapa kreativa och lärande miljöer genom ett konsekvent arbete. Litteraturen visar på en rad element att beakta för att vara en lyckosam lärande organisation. En av dessa är hur organisationen strukturerar sina resurser. Det har visat sig ha stor betydelse på vilka nivåer besluten tas och hur nära besluten medarbetarna känner sig. Syftet med denna studie är att utreda på vilket sätt en organisations struktur påverkar en organisations lärande genom dess grad av formaliseringar, centraliseringar och på vilken nivå olika undersegment är integrerade med varandra. Basen i studien utgår från Mintzbergs organisationsteori då denna teori anses vedertagen, relativt allmän och anpassningsbar. Vidare vilar den teoretiska tyngdpunkten på ett antal kärnstrategiska block, dessa är mission och vision, ledarskap, experimenterande, kunskapsöverföring och samarbete. Studien baseras även på intervjuer med två olika typer av organisationer. Den första är Assa Abloy AB som har en klar decentraliserad struktur medans den andra organisationen är Försvarsmakten som kännetecknas av en tydligt hierarkisk struktur med en stark formalisering och centralisering. Vid denna studie har det framkommit att organisationsstrukturen inte är det primära för en lärande organisation. De kärnstrategiska blocken har visat sig viktigare och strukturens uppgift blir då att verka stödjande för dessa och tillsammans utgör de grunden för en välutvecklad lärande organisation. Graden av formalisering har visat sig viktig och dess sammankoppling med negativ inverkan på kreativiteten är bevisad. Sammantaget visas en bild där det interna lärandet generellt inte har funnits ha en entydig lösning, dock finns flera faktorer som verkar positivt och negativt på en organisations förmåga till internt lärande.

Författare

Christian Hjalmarsson Mikael Johansson

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..