Sök:

HÄSTAR, SJÄLVKÄNSLA OCH LIVSKUNSKAP En kvalitativ studie om hur hästar används i behandlingsarbete


Syftet med denna uppsats är att ta reda på hur en daglig verksamhet för flickor mellan 13 och 20 år med psykosocial problematik kan se ut. Verksamheten ska innehålla hästhållning samt utbildning i bland annat livskunskap. Målet med verksamheten är att stärka flickornas självkänsla och kunskaper och på så sätt förbereda dem för ett kommande vuxenliv.För att ta reda på detta har vi använt oss av följande frågeställningar: ? Hur kan psykosocialt behandlingsarbete kombineras med hästhållning?? Hur kan livskunskap användas i behandlingssyfte i denna typ av psykosocial verksamhet?? Hur ska organisation och ledarskap se ut i en verksamhet av ovanstående slag?Bakgrunden till vår uppsats är att den psykiska ohälsan bland barn och unga i Sverige har ökat. Trots att det är skolplikt i Sverige finns det många barn som har hög frånvaro i skolan. Detta faktum leder i långa loppet till sämre förutsättningar i vuxen ålder. För att motverka detta eftersöker vi en alternativ pedagogisk behandlingsmetod, där man genom användandet av hästar kan skapa en trygg anknytningsrelation. Denna blir sedan basen varifrån flickan kan våga utforska både relationer och sin omvärld i stort och ta kontroll över sin livssituation och på så sätt stärka sin självkänsla. Vi har valt att verksamheten ska vända sig till flickor då undersökningar visar att denna målgrupp ofta är en utsatt gruppVi har gjort en kvalitativ studie där vi har intervjuat yrkeserfarna från behandlingsinstitutioner, ridterapi samt livskunskap. Vi har undersökt hur olika verksamheter har använt sig av en miljöterapeutisk miljö för att stärka flickors självkänsla.Vi har också undersökt hur flickor kan skapa en anknytningsrelation till hästar och på så sätt reparera sina så kallade inre arbetsmodeller utifrån anknytningsteorin. Vi har även använt oss av Animal Assisted Therapy. Vi har i vår uppsats kommit fram till att det är positivt att använda sig av hästar för att stärka både flickors kunskaper och självkänsla. Vidare har vår undersökning visat att livskunskap så som det undervisas i skolan idag inte är aktuellt för användning i behandlingssammanhang. Däremot är ämnet livskunskap relevant och går att vidga till att passa vår tilltänkta verksamhet, då detta ämne går att kombinera tillsammans med annat behandlingsinnehåll. Gällande organisation är det viktigt att ha en mindre personalgrupp samt ha personalkontinuitet, detta för att skapa en så trygg struktur som möjligt för flickorna.

Författare

Bahar Babaahmadi Maria Christenson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..