Sök:

HSB och husha?llsna?ra tja?nster

utveckling av tja?nster

De senaste a?rens diskussioner kring husha?llsna?ra tja?nster har nu resulterat i ett skatteavdrag som bo?rjade ga?lla den 1 juli 2007. Med anledning av att fler nu troligtvis har ra?d med hja?lp i hemmet har HSB beslutat att se o?ver mo?jligheten att erbjuda denna typ av tja?nster till sina medlemmar. Syftet med detta arbete a?r att utreda och analysera hur HSB ska anva?nda marknadsinformation fo?r att kunna utveckla nya tja?nster och ge grundla?ggande direktiv fo?r marknadsfo?ring av dessa. Genom att studera den teoretiska grund som finns fo?r vilken typ av information som bo?r anva?ndas fo?r tja?nsteutveckling och genom att vidareutveckla dessa med hja?lp av ytterligare teorier kan en analysmodell byggas upp. Denna teori pekar pa? sa?va?l faktorer i fo?retagets direkta na?rhet som pa? faktorer som ligger utanfo?r fo?retagets pa?verkan. Modellen anva?nds sedan praktiskt med den information som finns tillga?nglig i form av exempelvis medlemsunderso?kningar, fokusgrupper och annan data. Resultatet av denna analys ger viktiga attribut som tja?nsten bo?r inneha?lla som i sin tur ligger till grund fo?r riktlinjer anga?ende marknadsfo?ringen.I detta arbeta har information ro?rande HSB och dess omva?rld praktiskt anva?nts tillsammans med modellen fo?r att ta fram sa?va?l viktiga attribut hos husha?llsna?ra tja?nster som fo?r att ge grundla?ggande marknadsfo?ringsdirektiv fo?r dessa. Den information som tagits i bruk har fra?mst kommit i fra?n medlemsunderso?kningar och fokusgrupper men a?ven exempelvis extern statistisk data, kostnadskalkyler och intervjuer har anva?nts. Det visar sig att den information som finns tillga?nglig i stort sett la?mpar sig va?l fo?r anva?ndning med modellen och att denna da?rmed kan anva?ndas vid framtagandet av en tja?nst.Som svar pa? syftet visar det sig att information bo?r anva?ndas med den teoretiska modell som tagits fram fo?r att utveckla en tja?nst och ge grundla?ggande direktiv fo?r dess marknadsfo?ring. Viktigt a?r ha?r att anva?nda sig av flera olika typer av information som exempelvis enka?tsvar, fokusgrupper och interndata fo?r att fa? sa?va?l djup och bredd i underso?kningen.

Författare

Per Spånt

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..