Sök:

Gymnasieungdomars bedömningar av en person som förtalar genom sociala nätverk

Sociala bedömningar gör människor dagligen. Det klassiska sättet att studera attribution har varit att dela upp beteendet i inre och yttre orsaker. Informationsmängden påverkar bedömningen och kan spegla stereotypiska uppfattningar. Normer finns överallt i samhället och påverkar sociala bedömningar. Studiens syfte var att se hur gymnasieungdomar bedömer en människa som förtalar en annan människa. Urvalet var gymnasieungdomar där 119 deltagare, varav 61 män, deltog. Egenkonstruerad vinjettenkät utformades i fyra varianter där förövaren och offrets kön manipulerades. Enkäten avsåg att mäta studiens tre beroendevariablerna, vilka var personlighetsdeterminerad, försvarbarhet och handlingens allvarlighetsgrad. Ett resultat visade att manliga deltagare uppfattade det allvarligare att förtala en man än en kvinna. Detta ger stöd åt en av studiens hypoteser. Studiens resterande hypoteser fick inte stöd. I diskussionsdelen diskuteras studiens resultat och hypoteser samt styrkor, svagheter och förslag till förbättringar och framtida forskning behandlas.

Författare

Louise Gullberg Pernilla Lindberg

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..