Sök:

Gymnasieskolan 2007

ideologiska influenser inom Samhällsvetenskapsprogrammet


Syftet med rapporten var att studera huruvida förändringar i gymnasieskolan och främst Samhällsvetenskapsprogrammet kan härledas till socialistiska och/eller liberalistiska värderingar. Metoden som vi har använt oss av är innehållsanalys och materialet är böcker och Internet. I bakgrunden ger vi en inblick i hur olika samhällssituationer genom tiderna har påverkat läroplanerna. Vi presenterar tre ideologiers grundsyn och hur dessa eventuellt har påverkat gymnasiet och samhällsvetenskapsprogrammet. En jämförelse har gjorts mellan programmålet för det nuvarande och det kommande Samhällsvetenskapsprogrammet. Slutsatser som vi kommit fram till är att förändringarna i gymnasieskolan och Samhällsvetenskapsprogrammet kan härledas till vissa politiska värderingar. Vi har dragit slutsatsen att det som präglat skolan från 1945 fram till idag mest är det socialistiska synsättet, med deras fokus på att utjämna olikheter genom utbildning och att ett stort värde sätts på gemenskap. Utifrån vår jämförelse av programmålen har det visats sig att trots att dessa mål tillkommit under en socialistisk regering kan vi se att det finns liberala inslag. Vi har tolkat förslag om att programmen ska ses utifrån ett helhetstänkande som ett liberalt inslag, där samhället ska anpassa sig efter individen och inte som det socialistiska där individen ska anpassa sig efter samhället.

Författare

Marica Johansson Berit Kemi

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..