Gymnasieelvers attityder och engagemang till ämnet religion
Lärare försöker göra sitt bästa i att försöka inspirera elever. En avgörande del i att försöka inspirera
en elev är att försöka förändra elevens attityder till att bli mer positiva till ämnet. Denna studies
syfte är att försöka avgöra vilka förutsättningar det finns för lärare att engagera elever genom att
inspirera dem. Därför har jag gjort en enkätundersökning bland 104 gymnasieelever som går första
året på gymnasiet och undersökt deras attityder till ämnet religion, deras engagemang i att lägga ner
tid och energi i ämnet och sambandsnivån mellan de två företeelserna. Resultatet visar att elevernas
attityder till ämnet religion kan betraktas som relativt positiva, men inte i jämförelse med tidigare
undersökningar i elevers attityder till skolverksamheten i allmänhet. Samma resultat gäller nivån av
engagemang till ämnet, så är de relativt goda men inte i jämförelse med tidigare undersökningar till
elevers engagemang till skolarbete i allmänhet. Eleverna var mer engagerade att lägga ner tid och
energi under lektionstid än vad de var i att lägga ner energi utanför lektionstid. Stora skillnader
uppenbarades mellan könen där kvinnor var starkt mer positiva och engagerade till ämnet religion.
En liten grupp med män gav väldigt negativa kommentarer till religion och ämnet religion. Ett
starkt samband visade sig mellan elevers attityder till ämnet religion och i deras engagemang i att
lägga ner tid och energi i att studera religion. Det var även en stark skillnad i
korrelationskoefficientsnivån (mått för samband) när man jämför sambandet mellan elevers
attityder till ämnet religion och deras engagemang i att lägga ner tid och energi i att studera religion
under lektionstid och mellan elevers attityder till ämnet religion och deras engagemang i att lägga
ner tid och energi i att studera ämnet religion utanför lektionstid, det först nämnda hade mycket
högre värde. Det kan vara av värde att veta att när man ger hemuppgifter så är förmodligen andra
faktorer starkare än deras attityder i jämförelse med undervisning under lektionstid. En av dessa
faktorer är till exempel viljan att ha högre betyg.