Gruppstärkande övningar
en undersökning i syfte att främja
känslan av gemenskap i en klass
Vi ville med vår undersökning försöka främja känslan av gemenskap i en klass med hjälp av gruppstärkande övningar. Känslan av gemenskap i en klass anser vi ha stor betydelse för elevens och klassens utveckling både socialt och akademiskt. Genomförandet skedde i tre olika klasser på två skolor i år 3 och 4, med sammanlagt 54 elever. Under den sju veckor långa praktiken genomförde vi i varje klass sex övningstillfällen med flera övningar där en övning var återkommande vid varje tillfälle. För att få fram resultatet av övningstillfällena använde vi oss av observationer och intervjuer. Resultaten i klasserna X, Y och Z visade att eleverna blivit mer medvetna om innebörden av gemenskapen i en klass. Genom vår undersökning kom vi fram till att eleverna i de tre klasserna påverkades så till vida att det påbörjades en tankeprocess kring förutsättningarna för en känsla av gemenskap.