Sök:

Grupparbete i skolan - en utdöende arbetsform?

en studie av
lärares uppfattningar om grupparbete som arbetsform i skolan

Syftet med detta examensarbete är att undersöka lärares inställningar till grupparbete som arbetsform i skolan då forskning visar att grupparbete minskar medan samhället i stort går i motsatt riktning och förespråkar kollektivt grupptänkande. Vår undersökning baseras på fyra grundpelare: lärarens inställning till grupparbete, för- respektive nackdelar med grupparbete, lärarens roll vid grupparbete samt bedömning av den enskilde elevens prestation vid grupparbete. Undersökningen genomfördes i två norrbottniska kommuner, där vi intervjuade fyra lärare vardera. I ena kommunen arbetade lärarna inom gymnasieskolan, och i en andra inom grundskolans senare år. Vi har använt oss av kvalitativ intervju som informationsinhämtande metod. Resultatet av undersökningen visar att lärare till största del är positiva till grupparbete som arbetsform inom skolan. De lyfter fram samarbete i gruppen samt elevernas individuella ansvar som positiva aspekter. Den viktigaste aspekten av grupparbete är enligt majoriteten av de tillfrågade lärarna resan mot målet: grupprocessen, snarare än den färdiga produkten. Negativa aspekter som lärarna nämner är att själva gruppindelningen kan vara problematisk. Ytterligare en negativ aspekt är svårigheten att se varje individs enskilda bidrag när det kommer till bedömning av gruppens arbete. De tillfrågade lärarna nämner som trolig orsak till minskningen av grupparbete i skolan, att skolan går mot ett mer individualistiskt och elitistiskt tänkande.

Författare

Linda Milwee Pernilla Larsson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..