Sök:

Graffiti - ett didaktiskt problemområde?


I detta arbete underso?ks niondeklassares attityder gentemot bilda?mnet, graffiti samt den illegala aspekten av graffiti. Graffiti a?r ett visuellt uttryck vars vara eller icke vara i skolans bilda?mne a?r omdebatterat. I fo?rha?llande till Jan Thavenius (2003) resonemang om skolans ra?dsla fo?r att info?rliva en radikal estetik i undervisningen framsta?r graffiti som a?mnesstoff som en va?lkommen didaktisk utmaning. Skeptiker menar dock att undervisning kring graffiti i skolan riskerar att uppmuntra illegalt klottrande. Med utga?ngspunkts i didaktikens vad-fra?ga reds en del av denna problematik ut. Texten syftar dels mot att underso?ka om ungdomar uppfattar graffiti som ett meningsfullt fenomen. Med litteraturens definition av graffiti, en exkluderande, extremt sluten subkultur, tycks detta la?ngt ifra?n sja?lvklart. Utifra?n en andra fra?gesta?llning underso?ks dessutom huruvida info?livandet av graffiti i bildundervisningen pa?verkar elevernas attityder till dess illegala aspekt. I arbetet redovisas resultaten av en kvantitativ enka?tunderso?kning, genomfo?rd vid tva? olika skolor i so?dra Sverige. En analys av dessa visar att graffiti fungerar bra som svar pa? didaktikens vad-fra?ga. Niondeklassare uppfattar graffiti som ett meningsfullt fenomen ? vilket i fo?rla?ngningen kan ha potential att motivera dem i deras la?rande. I arbetet konstateras dessutom att undervisning kring graffiti tycks pa?verka elevernas syn pa? dess illegala aspekt, men pa? sa? sa?tt att de i.o.m. undervisningen blir mer bena?gna att ta avsta?nd fra?n illegal graffiti.

Författare

Niclas Christensson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..