Sök:

"Graffa"

ett arbete om elevers visuella kompetens, undersökt genom grafisk design


Detta examensarbete bearbetar resultatet från ett designpedagogiskt projekt där ungdomar arbetade med grafisk formgivning. Syftet var att få syn på elevernas visuella kompetens för att svara på regeringens förslag om att lägga ner estetisk verksamhet. Genom intervjuer och analyser av elevarbeten undersöker jag om det är möjligt att få syn på ungdomars kunskaper att läsa av och använda sig av de visuella kulturer som finns omkring dem. Frågan som ställs är: Hur ser ungdomars visuella kompetens ut idag, sett genom elevarbeten som behandlar grafisk design?För att få svar på detta har en workshop i formgivning av tidskriftsomslag genomförts ute på två skolor i närförorter till Stockholm. Tanken med workshopen var att låta ungdomar på estetiska- och medieprogrammet använda sig av grafisk design för att formge ett omslag till en tidning. Eleverna fick själva välja typsnitt, bilder och färger för att berätta och framföra sitt budskap till sin tänkta målgrupp. Jag ville undersöka om de själva kunde formulera sina val för att kunna analysera och formulera ett budskap i en nutida västerländsk marknad byggd på överenskommelserna i en visuell kultur. Informanterna i min designpedagogiska undersökning var elever i första, andra och tredje året på gymnasiets estetiska- och medieprogram. Mitt empiriska material består av skisser, original, fotografier, intervjuer och elevernas tidskriftsomslag. Detta material har jag tillsammans med teorier och tolkningsramar ur visuell kultur studerat för att få en inblick i vad en visuell kompetens kan vara bland svenska ungdomar.Resultatet visar ett samband mellan ett bildspråk, byggt på bildkonsumtion, och ungdomarnas egetskapande. Elevernas vardag fylls av information och formgivna bilder som representerar olika kulturer. Ungdomar gör, genom aktiva val och genom sitt skapande, om dessa till sina egna vilket tyder på att de har en väl utvecklad visuell kompetens men däremot kunde de i många fall inteförklara sig på ett teoretiskt plan. Elevernas tidskriftsomslag, tillsammans med Graffa trycksak och denna uppsats, presenterades på en examensutställning i Konstfacks lokaler vintern 2009.

Författare

Ann-Charlotte Lisslö

Lärosäte och institution

Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..