Godmorgon genus! Hur vi möter barnen ur ett genusperspektiv
Författare: Git-Marie Nilsson och Annika Lindholm
Titel: God morgon genus! Hur vi möter barnen ur ett genusperspektiv
Uppsatsen är skriven utifrån ett genusperspektiv. Intresset för genusperspektivet väcktes i en kurs på Malmö högskola genom läsning av ?Lilla genushäftet? som är skrivet av Maria Hedlin.
Undersökningen i uppsatsen genomfördes på en förskola genom att titta på mötet på morgonen, mellan pedagog och barn, ur ett genusperspektiv. Syftet med undersökningen var att studera om och hur genus skapas i förskolan. Finns det skillnader i hur pedagogerna tror sig göra och hur de faktiskt gör i mötet på morgonen. Följande frågeställningar har använts för att genomföra undersökningen:
? Är det skillnad på hur man bemöter flickor och pojkar i förskolan?
? Vad har pedagogerna för uppfattning om hur man bemöter flickor och pojkar?
Observationer och intervjuer av tre pedagoger har genomförts. Pedagogerna har inte visat några större skillnader i bemötandet av flickor och pojkar. Deras uppfattning är att de inte heller gör några skillnader i bemötandet men att det finns skillnader i hur flickor och pojkar vill bli bemötta.