Sök:

Goda kundrelationer genom mångkulturell rekrytering

En fallstudie av Föreningssparbankens anpassning till den etniskt heterogena marknaden

Sveriges marknad blir allt mer heterogen utifrån ett etniskt och kulturellt perspektiv. Detta innebär att olika behov och konsumtionsmönster går att urskilja. Ett sätt att studera marknaden är utifrån ett kulturellt perspektiv med utgångspunkt att kulturella variabler påverkar individers och gruppers köpbeteenden. Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka om Föreningssparbanken kan skapa och upprätthålla goda kundrelationer med svenskar med utländsk bakgrund genom att anställa personer med annan etnisk bakgrund än svensk. Under arbetets gång har det framkommit att kunder med annan etnisk bakgrund tenderar att identifiera sig med personer av samma ursprung. Slutsatsen blev att denna typ av anpassning leder till ökad tillit, trygghet och tillfredställelse hos kunden, vilket vidare ligger till grund för goda och långsiktiga relationer. Företaget erhåller en ökad kompetens i form av utökade språkkunskaper, kulturell kompetens, kännedom om den mångkulturella marknaden samt en ökad kundnöjdhet bland svenskar med utländsk bakgrund. Den främsta svårigheten förknippad med denna typ av anpassning är problem med samstämmighet i den mångkulturella arbetsgruppen.

Författare

Sara Holmberg Carolina Ståhlsten

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..