Sök:

God intention

Äldres valfrihet gällande ordinärt och särskilt boende i Stockholm Stad


Syfte och frågeställningarSyftet med studien var att undersöka hur nyexaminerade lärare i idrott och hälsa arbetar med kunskapskraven för takt och rytm samt hur de bedömer elever i årskurs 6 utifrån dessa.Hur bedömer lärarna elever utifrån värdeorden ?till viss del?, ?relativt väl? och ?väl? inom kunskapskravet för takt och rytm i Lgr 11?Hur definierar lärarna begreppen takt och rytm?Vilka resurser upplever lärarna har betydelse för arbetet med bedömning utifrån kunskapskraven för takt och rytm?MetodEn film producerades där två elevers kunskaper och färdigheter inom takt och rytm var i fokus. Sex stycken nyexaminerade idrottslärare fick sedan titta på filmen och bedöma eleverna utifrån värdeorden ?till viss del?, ?relativt väl? och ?väl? i kunskapskraven för takt och rytm i Lgr11. Sedan genomfördes intervjuer med samtliga idrottslärare för att få en inblick i hur de använde värdeorden och hur de arbetar med bedömning inom takt och rytm samt hur de resonerar om vilka resurser som kan inverka på undervisningen och bedömningen.ResultatIdrottslärarna hade skilda meningar både gällande vad värdeorden innebar och i bedömningen av eleverna. De hade kriterier för vad som krävdes för respektive värdeord. Det gjorde att samma elev tilldelades både det högsta och det lägsta värdeordet utifrån vad lärarna sett på filmen.  Lärarnas definition av takt och rytm som begrepp var också något som tolkades olika. Hur man definierat begreppen var något som korrelerade med hur man resonerat i bedömningen av eleverna. Vad gäller resurser så tog lärarna upp bland annat speglar, musikanläggning, danssal och rekvisita som betydelsefulla för undervisningen inom takt och rytm. Lärarna menar att goda resurser kan underlätta, men att det även går att undervisa inom takt och rytm med väldigt enkla medel.SlutsatsDefinition av begrepp och tolkning av värdeorden i kunskapskraven är något som skiljt sig åt mellan lärarna. Detta kan få konsekvenser när det kommer till hur likvärdig bedömningen av eleverna blir. Resurser kan underlätta men behöver inte vara en avgörande faktor för undervisningen inom takt och rytm. 

Författare

Lena Ericson

Lärosäte och institution

Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..