Globalisering och Internationalisering - en studie om hur svenska företag i hemelektronik- och livsmedelsbranschen påverkas
Utländska företags intrångHemelektronikbranschenLivsmedelsbranschenGlobaliseringInternationalisering
De senaste decennierna har handeln mellan länder ökat kraftigt och
dessutom har det elektroniska informationsutbytet, kapitalströmmarna,
resandet och migrationen ökat. Det har bland annat medfört att
globaliseringens påverkan har börjat kännas i länder över världen, där
nationsgränser blir allt mindre betydande. Idag blir företag allt mer
internationaliserade och agerar globalt i allt större utsträckning. Debatter
visar att det finns olika syn på globalisering och dess effekter, en del är
positivt inställda medan andra är negativt inställda. Även Sverige har
påverkats av globaliseringen och internationaliseringen där allt fler utländska
företag träder in och agerar. Några av de svenska branscher som påverkats
av globaliseringen i samband med utländska företags intrång är
hemelektronik- och livsmedelsbranschen. I och med att den svenska
hemelektronik- och livsmedelsbranschen har blivit allt mer
internationaliserade har följande tre forskningsfrågor mynnat ut:
? Vilka konsekvenser medför utländska företags intrång i den svenska
hemelektronik- och livsmedelsbranschen, idag och i framtiden?
? Hur bemöts utländska företags intrång av de svenska företagen i
hemelektronik- och livsmedelsbranschen?
? Vad krävs för att svenska företag i hemelektronik- och
livsmedelsbranschen ska vara konkurrenskraftiga gentemot
utländska företags intrång?
Studiens teoretiska referensram består av internationell marknadsföringsteori
där olika konkurrensstrategier har använts för att utforma uppsatsens
intervjufrågor. Dessutom har en egen modell utvecklats ur den teoretiska
referensramen som en vägledning för de svenska företagen i hemelektronikoch
livsmedelsbranschen. Fallstudien utgörs av en kvalitativ studie där
intervjuer med personer från Svenskt Näringsliv, hemelektronikbranschen
och livsmedelsbranschen har genomförts.
Ur analys och resultat har det identifierats att de utländska företagens intrång
i den svenska hemelektronik- och livsmedelsbranschen inte kan hindras.
Därmed gäller det för de svenska företagen att acceptera intrång och hålla
sig uppdaterade för att kunna vara konkurrenskraftiga.