Sök:

Global arbetsmarknad eller individuellt arbetsliv i läroböckerna? En undersökning av innehåll i läroböcker i samhällskunskap på gymnasiet.

Titel: Global arbetsmarknad eller individuellt arbetsliv. En undersökning av innehåll i läroböcker för samhällskunskap på gymnasiet. Författare: Per Peterson och Fredrik Lindell. Uppdragsgivare: Fackföreningen Unionen. Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik och mass- Kommunikation, Göteborgs universitet. Termin: Vårterminen 2009. Handledare: Britt Börjesson Sidantal: 48 inklusive bilagor Syfte: Syfte med undersökningen är att skapa en grundläggande kunskap om innehållet i läroböcker med avseende på arbetsmarknadsrelaterade ämnen. Metod: Kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys Material: Gymnasieskolans läroböcker i samhällskunskap från samtliga svenska läromedelsförlag. Böckerna är skrivna för gymnasieskolans samhällskunskapskurser A,B och C. Huvudresultat: Ämnet arbetsliv och arbetsmarknad tar en liten plats i gymnasiets läroböcker för samhällskunskap. När sidantalet ökar i böckerna ökar inte antalet sidor som behandlar ämnet. Vårt resultat visar att att läroböckerna i samhällskunskap går tvärtemot sociala teorier som säger att det nära och lokala samt det globala och internationella ökar i betydelse på bekostnad av det samhälleliga och mellanliggande. Det är det mellanliggande samhälls- perspektivet som tar mest plats och syns mest i våra undersökta läroböcker. Det lokala och eleven nära perspektivet får stå tillbaka, likaså de rent praktiska kunskaperna som behövs på arbetsmarknaden.

Författare

Per Peterson Fredrik Lindell

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik och masskommunikation

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..