Sök:

Glada kvinnor och arga män

en studie av bilder i tidningen Aftonbladet ur ett genusperspektiv


Män och kvinnor framställs på olika sätt i massmedia. Mannen förekommer mer ityngre ämnen i artiklar som handlar om politik, makt och seriösa krönikor medankvinnan figurerar mer i nöjen, feature och artiklar om skönhet. I nyhetsmedier ärmannen den som får ta mest plats och kvinnan är underrepresenterad. Eftersommedias bild av omvärlden påverkar samhället och mottagarna kan medias version avgenus skapa en stereotyp bild av hur kvinnan och mannen ska vara.Studien bygger på en kvantitativ- och en kvalitativ innehållsanalys där fotografier itidningen Aftonbladet analyserades under en vecka. Undersökningens frågor byggerpå ett genusperspektiv och som analysredskap användes den semiotiskabildanalysmodellen.Resultatet visar att mannen är överrepresenterad i Aftonbladet och att kvinnan intefinns med i samma utsträckning. Mannen framställs också i högre utsträckning isamband med sin yrkesroll, politik och makt medan kvinnan förekommer oftare iämnen som rör skönhet, familj och hälsa. När kvinnan förekommer på bild är hongladare än männen som oftare ser arga, bestämda och allvarliga ut. Studien visar attkvinnan visar upp styrka, självsäkerhet och glädje på bilderna, någonting som gåremot tidigare forskning där kvinnan ofta framställs som offer.

Författare

Frida Gustafsson Sara Pettersson

Lärosäte och institution

Mittuniversitetet/Institutionen för informationsteknologi och medier

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..