Gestaltning för innergården Linné
om gestaltningsprocessen i en historisk miljö
Dilemma-tes-metodenExperiential Landscape AnalysisGestaltningsprocessHistoriska miljöerLandskapsarkitekturOmgestaltning
Våra städer är i ständig förändring. Material slits, växter och träd åldras eller dör,
stilideal och behov skiftar med tiden. Landskapsarkitekten ställs ofta inför
uppdraget att omgestalta platser för att förnya eller anpassa dem i enlighet med
nya krav och önskemål. I äldre miljöer handlar det ofta om att gestalta med
hänsyn till platsens historia. I detta kandidatarbete presenteras ett redan utfört
omgestaltningsarbete för innergården Linné, som är en historisk miljö i Uppsalas
stadskärna. Gestaltningsarbetet som studeras är mitt eget, och det utfördes under
sommaren 2011. I ord och bild presenteras gestaltningens olika faser. Syftet är att
genom beskrivning och utvärdering av gestaltningsprocessen för bostadsgården
visa ett konkret exempel på hur en gestaltning i sådana miljöer kan se ut med
avseende på metoder, ställningstaganden och resultat. Som grund för arbetet
ligger gestaltningsförslagets presentationsmaterial från 2011 samt dokumentation
från planeringsarbetet. I gestaltningsarbetet användes bland annat Experiential
Landscape Analysis och dilemma-tesmetoden. Det hjälpte mig att identifiera
viktiga aspekter i projektet med bostadsgården samt att hitta lösningar som tog
hänsyn till funktionella och estetiska krav i en historisk miljö.
Gestaltningsuppdraget präglades av en mängd frågor som man som
landskapsarkitekt kan ställas inför vid en omgestaltning. Frågorna rör exempelvis
förhållningssättet till platsens historia och hur nutidens behov kan införlivas i en
historisk miljö. Detta är komplexa frågor och resultatet blir ofta en kompromiss.
I uppsatsen visas hur jag hanterat mitt förhållningssätt till den historiska
kontexten i relation till funktionalitetskrav, och hur avvägningar gjorts i syfte att
möta beställarens och brukarnas önskemål. Genom gestaltningsarbetet med
bostadsgården Linné framkom viktiga lärdomar om gestaltning. Att undvika sena
överraskningar i processen ser jag som avgörande för slutresultatet. Andra
exempel på generella faktorer för en lyckad gestaltningsprocess är god kontakt
med beställaren, återbesök på platsen under arbetsprocessen samt användande av
olika metoder parallellt.