Sök:

Ger interaktion genom rörelse högre engagemang?

En studie av två olika zoom-tekniker inom mobil AR


I den här uppsatsen presenteras en studie av rörelsebaserad zoom (Device Movement Based Zoom) och nyp-zoomning (Pinch-zoom). Rörelsebaserad zoom innebär att användaren zoomar in genom att gå närmare ett objekt och zoomar ut genom att gå längre bort från det. Nyp-zoomning innebär att användaren zoomar genom nyp-gester med två fingrar på plattformens pekskärm. Syftet var att undersöka vilka likheter och skillnader som finns mellan de båda systemen ur ett användarperspektiv samt om engagemanget blir större när rörelserna blir större och användaren tvingas vara mer aktiv (med kroppen) vid interaktionen med systemet. De 24 deltagarna i studien testade två olika system, ett med vardera typen av zoom, och både kvalitativ och kvantitativ data samlades in genom enkäter.Resultatet visade att systemen hade nästan lika hög popularitet (på frågan; vilken av de två systemen skulle du föredra?). Däremot var svaren på frågan influerade av vilken telefon de hade till vardags. De som var vana att använda en telefon med knappar för navigering föredrog rörelsebaserad zoom i större utsträckning och de som var vana att använda pekskärm föredrog nyp-zoom i större utsträckning. Samma tendens syntes genomgående i all insamlad data. En tendens till att systemet med rörelsebaserad zoom gav högre engagemang hos användarna gick att se, men inga signifikanta skillnader fanns för hela gruppen. Tendensen var störst för delkategorierna upplevt engagemang och stabilitet. När deltagarna delades upp efter vilken mobiltelefon de var vana att använda syntes tendensen att de båda systemen ansågs mer likvärdiga i självskattat engagemang för de som sen tidigare var vana att använda nyp-zoom. De som inte var vana att använda nyp-zoom (deltagarna som använde knapptelefoner till vardags) märkte en större skillnad på systemen. Signifikanta skillnader sågs här under det totala engagemanget samt för delkategorierna stabilitet och upplevt engagemang. Värt att notera är att gruppstorleken var väldigt ojämn och antalet deltagare som var vana att använda en knapptelefon var väldigt lågt.Rörelsebaserad zoom upplevdes som naturlig och mer fri, medan nyp-zoom är smidigt att använda i vissa situationer då det inte kräver någon plats att gå omkring. En annan fördelmed nyp-zoom är att 3d-modellerna inte försvinner som de kan göra med den rörelsebaserade zoomen eftersom hela markören behöver vara i bild i enhetens kamera för att 3d-modellen ska visas. Däremot verkar nyp-zoom vara relativt svårt att använda för de som inte är vana vilket också syntes i de kvalitativa data. För att kunna säga mer hur väl resultatet kan generaliseras, till exempel med fokus på kroppslig interaktion och om något av sätten att zooma är att föredra över lag uppmuntras fler liknande studier.

Författare

Anna Holm

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapFilosofiska fakulteten

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..