Sök:

Genuspedagogers uttalande om deras utökade kunskapsområde

Regeringens förtydligande av förskolans verksamhet är att det mest centrala ska vara att en pedagogisk verksamhet bedrivs. Vidare menar regeringen att förskolan ska arbeta med att främja värdegrunden, vilket innebär att arbeta för varje individs lika värde. För att förstärka jämställdhetsarbetet i förskolan framhöll regeringen år 2002 att varje kommun skulle utbilda minst en genuspedagog. Syftet med examensarbetet är att synliggöra genuspedagogers arbete och få en insikt av vad deras arbete genererar för verksamheten och barngruppen. Studiens fokus ligger i genuspedagogernas eget uttalande av deras upplevelser, erfarenheter och kunskaper. Vidare presenteras litteratur och tidigare forskning kring genus, genuspedagogik och genuspedagoger. För att nå upp till ett resultat tillämpades kvalitativa intervjuer med sex verksamma genuspedagoger som antingen arbetade ute i verksamheten eller som arbetade med att utbilda pedagoger inom genuspedagogik. Resultatet som frambringades var att genuspedagogik inte är ett ämne som behandlas i ensamhet; en timme i veckan. Genuspedagogik ska genomsyra all daglig verksamhet och det främsta verktyget pedagoger i förskolan kan använda sig utav är sitt eget tänkande. Den största processen i genuspedagogik är pedagogens förståelse för sitt agerande och sin påverkan på både barngrupp och verksamhet.

Författare

Erica Johnstone Jessica Rosenkvist

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Kultur och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..