Sök:

Genusmedveten pedagogik i förskolan - aktionslärande en möjlig väg


Jag har i denna uppsats skrivit om hur mitt arbetslag på förskolan med hjälp av aktionslärandesom metod har startat ett förändringsarbete mot ett mer genusmedvetet pedagogiskt arbetssätt.Syftet var att vi pedagoger skulle få syn på vårt agerande och bemötande gentemot flickor ochpojkar. I läroplanen står det att förskolan ska motverka traditionella könsmönster ochkönsroller. Flickor och pojkar skall i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utvecklaförmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller. En central fråga varhur man kan bryta invanda mönster. Vi i arbetslaget har genom litteraturstudier ochhandledning fått en gemensam grund för vårt arbete. Genom att utgå från aktionslärande sommodell för förändringsarbetet har vi arbetat med att konstatera ? analyser ? konstruera. Vianvände skuggning som metod för att få syn på vårt bemötande mot flickor och pojkar ihallen. Genom reflektion analyserade vi observationerna och kom vi fram till hur vi kanförändra. Det viktigaste i processen har varit pedagogernas möjligheter till ostördreflektionstid. Vi har fått möjlighet att reflektera utifrån våra olika erfarenheter kringbegreppet genus och hur vi kan utveckla ett genusmedvetet arbetssätt på vår förskola. Ettförändringsarbete är en lång process som vi startat genom att fokusera på en liten del av vårverksamhet nämligen påklädningstillfället i hallen. Vi upprättade detaljerade handlingsplanerom hur aktionen skulle gå till. Genom aktionen i hallen har vi lärt oss hur vi kan användapåklädningstillfället till en strukturerad genusmedveten pedagogisk kvalitetstid genom blandannat kompensatorisk träning för flickor och pojkar. Det kan synas som om vi förändrat enliten del av verksamheten men jag är övertygad att det kan sprida sig till andra delar av vårtarbete. Vi har nu fått ett verktyg, aktionslärande, att använda oss av.Jag har varit den som analyserat och dokumenterat processen genom detta arbete.

Författare

Annika Johansson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..