Sök:

Genomströmning på kurser i redovisning - Kursdesignens påverkan på kursresultat

Bakgrund och problem: Svenska universitet och högskolor har ett, av staten, givet spelrum vad gäller utformning av utbildningar. Det finns centrala riktlinjer för hur utbildningen bör se ut men det är upp till varje enskilt lärosäte att tolka de övergripande mål som finns. Ett cent-ralt begrepp, tätt kopplat till detta, är genomströmning då denna ofta används som indikator på resultatet av utbildningen. Hur lärosätena väljer att hantera de av staten givna incitamenten gör att utformningen av utbildningen kan variera genom att de, för genomströmningen, påver-kande designelementen hanteras på olika sätt. Detta har lett oss fram till följande frågeställ-ning: Finns det en korrelation mellan designelement och genomströmning på grundkur-ser i redovisning? Syfte: Att testa och analysera korrelationer mellan identifierade designelement och genom-strömningen på kurser i grundläggande externredovisning samt grundläggande ekonomistyr-ning eller motsvarande på civilekonomprogram alternativt kandidatprogram inom ekonomi i Sverige. Metod: Vi har undersökt grundkurser i grundläggande externredovisning samt ekonomistyr-ning eller motsvarande vid ett givet tillfälle under 2008 på civilekonomprogram alternativt kandidatprogram i ekonomi i Sverige. Vi har i vår uppsats använt oss av både primär och se-kundär data. Insamlingen har skett genom granskning av publicerad data på kurshemsidor samt mail- och telefonintervjuer med nyckelpersoner för kurserna. Vi har vidare ställt upp åtta hypoteser som vi genom att utföra en stegvis regression på våra insamlade data förkastat eller accepterat. Resultat och slutsatser: Resultaten visar att helfart/halvfart är det designelement som star-kast kan förklara genomströmningen på valda kurser. Vidare indikerar resultaten att kurser där kursansvarig lärare har disputerat samt kurser där en lägre godkändgräns på tentamen används har högre genomströmning medan ett högre antal timmar per student ger en lägre genom-strömning. Tendenserna i vår studie antyder därmed en korrelation mellan designelement och genomströmning för våra valda kurser. Förslag till fortsatt forskning: Vidare forskning skulle kunna syfta till att studera design-elementen utifrån ett större urval av mätobjekt för att på ett mer tillförlitligt sätt kunna säker-ställa designelementens påverkan. Även studier rörande fler designelement hade behövts för att utreda vilka designelement som påverkar genomströmning. För att dra slutsatser av mer allmän art måste studier i fler kontext än vår göras då variationer med hög sannolikhet före-kommer.

Författare

Emelie Lerge Patricia Bielinski

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..