Sök:

Gengas i beredskap

en studie över Sveriges reducering av oljeberoendet under krigsåren 1939-46


Enligt Förenta nationernas utvecklingsrapport för 2007/2008 är den globala uppvärmningen 2000-talets viktigaste fråga. För att bromsa utvecklingen och skapa kontroll över klimatförändringarna måste hela världens totala utsläpp av växthusgaser minskas med 80% fram till år 2050, utsläpp av vilka 53% består av koldioxid. Den främsta källan för koldioxidutsläpp utgörs av förbränning av fossila bränslen vilket gör det intressant utifrån den globala uppvärmningens problematik att minska nyttjandet av denna energikälla. Under det andra världskriget skedde en näst intill total strypning av Sveriges tillgång till energi från kol och olja vilket medförde en tvingad reducering av beroendet från fossila bränslen. För att möjliggöra fortsatt drift av motorfordon övergick man till gengas som drivmedel. Utifrån 2000-talets problematik och sambandet mellan globaluppvärmning kontra förbränning av fossila bränslen studerar denna uppsats situationen under beredskapsåren 1939-1944. Syftet är att genom en studie av situationen under kriget dra slutsatser kring hur statliga, kulturella och tekniska aspekter påverkar en övergång från ett drivmedel till ett annat. Uppsatsen inriktar sig främst mot att studera de institutionella förhållanden som påverkade möjligheterna att minska oljeberoendet under den aktuella tiden för att i slutändan generalisera resultatet mot 2000-talets situation med en ökad global uppvärmning. Utifrån denna analys kommer åtgärder för att hantera situationen med klimatförändringar att diskuteras. Tyngdpunkten i rapporten ligger vid det historiska perspektivet som kopplas mot målen i Förenta nationernas utvecklingsrapport. Detta för att lyfta fram centrala samhälls- och teknikaspekter i en utveckling mot ett ekologiskt hållbart samhälle. Huvudresultat av undersökningen visar att det statliga agerandet med snabbt beslutsfattande och tydlig stimulans för användning av gengas tillsammans med en positiv opinion hos allmänheten var centralt för att lösa den uppkomna problematiken. Även god tillgång på komplementerande transportsystem och hög kompabilitet hos gengas till redan befintliga tekniksystem bör ses som viktigt.

Författare

Mattias Berglund

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..