Sök:

Gemensam sång En självförtroendeboost?

En studie om hur sånglärare och sångelever på gymnasiet, folkhögskola och musiklärarutbildning upplever gemensam sång


I denna studie granskas hur sånglärare och sångelever på musikestetiska programmet, folkhögskola samt högskola ser på sångfenomenet gemensam sång och hur de upplever undervisningsformen samt vad denna kan göra för elevens självförtroende. Studien genomfördes med hjälp av 13 stycken kvalitativa intervjuer där informanterna var i blandade åldrar och hade olika erfarenheter av gemensam sång. För högskola samt folkhögskola finns inga styrdokument att förhålla sig till i ämnet, däremot har vi läst igenom styrdokumenten för gymnasieskolan och kopplat dessa till den gemensamma sången.Vi fann att samtliga sånglärare anser att gemensam sång är en god undervisningsform för att stärka elevernas självförtroenden. De anser även att undervisningsformen gynnar elevernas personliga och musikaliska utveckling, genom att våga stå framför andra samt att både ge och ta konstruktiv kritik. Både sånglärarna och eleverna anser att gemensam sång var ett viktigt komplement till den individuella sångundervisningen för att utvecklas och bli bättre på sitt instrument. Alla elever finner gemensam sång som en bra undervisningsform men att momentet kräver tydliga ramar och ett klart syfte. De elever som hade gemensam sång kontinuerligt upplever att deras självförtroende stärkts genom undervisningsformen. Resterande elever hade inte gemensam sång kontinuerligt och kunde därför inte visa på om deras självförtroende stärkts genom gemensam sång eller genom den individuella sångundervisningen. Alla elever anser att vikten av att få bekräftelse av andra är betydelsefull. Därför ser de den konstruktiva kritiken, som de både behöver ge och ta under de gemensamma sånglektionerna, som positiv.

Författare

Josefin Arvesen Therese Dissler

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..