Sök:

Gamification inom hälsa

Inriktning pa? sjukgymnastik/ fysioterapeut kontexten 

Ha?lsofra?gan har blivit betydelsefull o?ver va?rlden. Med en plattform som exempelvis smartphone kan begreppet gamification fo?rsta?rka mo?jligheterna till beteendefo?ra?ndringar och la?karbehandlingar. Gamification a?r ett relativt nytt begrepp som anva?nder spelelement och speldesigntekniker som appliceras i annan kontext a?n spel. Gamification finns i diverse kontexter som; handel, utbildning och la?rande, organisationer internt, delning, ha?llbar konsumtion, arbeten, innovationer, data samlingar och ha?lsa/tra?ning. I den sist na?mnda kontexten ha?lsa, saknas det tydliga studier inom och i kvalitativ ansats. Den ha?r studien a?r en kvalitativ studie, och har inriktat sig inom sjukgymnastik/fysioterapeut kontexten. I studien har det underso?kts hur gamification kan anva?ndas inom sjukgymnaster/fysioterapeuter och i vilket avseende sjukgymnasterna/fysioterapeuterna kan ta?nka sig att applicera gamification i sitt arbete som ett verktyg i framtiden. I studien har det underso?kts om spelelement kan ha koppling till sjukgymnaster/fysioterapeuter. Studien resulterar i att gamification kan sto?da sjukgymnaster/fysioterapeuter genom faktorerna motivation, psykologi och beteende. Det finns mo?jligheter att bygga ett gamification system eller tja?nst i kontexten sjukgymnastik/fysioterapeut med hja?lp av speldynamikerna.Nyckelord:Gamification, gamification inom ha?lsa, kritik om gamification, motivation, psykologi, beteende och sjukgymnastik/fysioterapeut. 

Författare

Maria Karlsson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..