Sök:

Fysisk omgivning och fysiska behov

faktorer vid inlärning?


Syftet med arbetet är att undersöka hur den fysiska omgivningen och fysiska behov påverkar inlärningen. Samt om eleverna i undersökningen är medvetna om hur de behöver ha det i sin fysiska omgivning och vilka fysiska behov de har när de skalllära sig något svårt och nytt. I litteraturgenomgången tar jag upp åtta olika faktorer som kan påverka inlärningen. Tyngdpunkten ligger på den amerikanske skolforskaren Jensens och den svenske adjunkten och gymnasieläraren Gudmundssons teorier, men jag tar även upp andra pedagoger och metodiker som är relevanta för ämnet. I studien har jag observerat 18 elever och intervjuat fyra elever för att försöka få svar på hur de behöver ha det i omgivningen och vilka fysiska behov de har. I diskussionen har jag försökt knyta samman min litteraturgenomgång med de observationer och intervjuer jag har gjort. Sammanfattningsvis kan sägas att eleverna har olika acceptans för olika faktorer, några elever påverkas mycket av något som en annan elev inte reagerar på eller har behov av. Eleverna har också olika medvetandegrad om sina behov.

Författare

Wiktoria Ådahl

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..