Sök:

Fysisk aktivitetsgrad och nedstämdhet

En studie av elever i årskurs 3 på gymnasiet

SyfteHuvudsyftet med denna studie var att undersöka om det finns ett samband mellan graden av fysisk aktivitet och nedstämdhet/depression bland elever i årskurs 3 på gymnasiet. Vidare syften var att undersöka om nedstämda/deprimerade elever upplever känsla av meningsfullhet, glädje och lycka, lugn och harmoni samt kontroll över sin vardag i samma utsträckning som icke nedstämda eller deprimerade elever. Dessutom är ambitionen att undersöka om den upplevda stressnivån samvarierar med graden av fysisk aktivitet. Slutligen skulle alla dessa aspekter undersökas ur ett genusperspektiv.MetodTill denna studie har en kvantitativ enkätmetod använts. Deltagarna i undersökningen bestod av 252 gymnasieelever i årskurs tre från olika gymnasieprogram på två gymnasieskolor. Enkätsvaren behandlades statistiskt med hjälp av SPSS där signifikansnivån var satt till (p<0,05)ResultatResultaten visar att mer än var tredje elev på de aktuella skolorna var nedstämda eller deprimerade, flickorna i högre grad än pojkarna. Den fysiska aktivitetsnivån var låg, 37 % av flickorna och 28 % av pojkarna var fysisk inaktiva. De fysiskt aktiva eleverna hade signifikant lägre CES-D värde dvs. var i betydande lägre grad nedstämda och deprimerade. Resultaten visade att elever med hög fysisk aktivitetsgrad upplever sig ha en betydligt lägre stressnivå än eleverna med lägre eller obefintlig fysisk aktivitetsgrad. De nedstämda och deprimerade eleverna visade i denna studie med god signifikans att såväl flickor som pojkar till mellan 70 % och 90 % sällan eller aldrig upplever följande känslor: Lugn och harmoni, Glädje och/eller lycka, Kontroll över sin vardag samt Meningsfullhet SlutsatsResultaten i denna studie tyder på att den fysiska aktiviteten samvarierar med nedstämdhet och depression, men för att undersöka vad som är orsak och verkan måste interventionsstudier och vidare longitudinella studier i frågan utföras. Den fysiska aktiviteten verkar således samvariera med graden av nedstämdhet och depression.

Författare

Marie Graffman-Sahlberg

Lärosäte och institution

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..