Sök:

Fysisk aktivitet, sång och lärande

En studie om hur sångpedagoger och elever upplever att fysisk aktivitet påverkar sångundervisningen


Syftet med den här studien var att undersöka hur verksamma sångpedagoger och sångelever upplever att fysisk aktivitet påverkar sångundervisningen ur ett fysiskt, mentalt och didaktiskt perspektiv. Både för- och nackdelar som fysisk aktivitet kan medföra har behandlats, samt hur musik i form av sång påverkar individen, lärandet och undervisningen.Fyra sångpedagoger har intervjuats, varav två hemmahörande inom musikalgenren. Tolv elever har fyllt i en enkät för att stödja pedagogernas information, samt för att ta reda på elevernas egna upplevelser och erfarenhet inom området. Ingen av informanterna hade någon utbildning eller teoretisk kunskap när det gäller fysisk aktivitet, men har i sångundervisningen stött på olika typer av elever med olika förhållande till fysisk aktivitet.Resultatet visar att fysisk aktivitet har en positiv effekt på sångundervisningen. Informanterna anser att lärandet påverkas av både elevens aktivitetsnivå och den musikupplevelse som sången utgör. Pedagogerna beskrev en rad fysiska och psykiska egenskaper som de upplever skiljer de aktiva eleverna från de inaktiva. De nämnde bland annat en upplevd skillnad i hållning, kroppsmedvetenhet, fysisk och mental uthållighet, inställning, motivation och arbetsvilja. De menar att de aktiva eleverna är vana att jobba och vet att inget är gratis. Elevenkäten bekräftade pedagogernas utsagor och visade att även eleverna upplever att fysisk aktivitet är viktigt för sången. Av både intervjuer och enkät framgår att sång påverkar elevernas psykiska välmående och stödjer språkutvecklingen. De negativa effekter med fysisk aktivitet som togs upp kopplades främst till anaeroba aktiviteter som styrketräning, och utgjordes av brist på elasticitet och rörlighet. Pedagogerna betonade dock att de positiva effekterna överväger och ser totalt sett alla former av fysisk aktivitet som något positivt

Författare

Annelie Eriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..