Sök:

Fysikundervisning ur ett kulturperspektiv

(Physics education cultures ? A study of tuition culture)


Uppsatsen belyser fysikundervisning ur ett kulturperspektiv. En multivariatanalys ?principalkomponentsanalys ? har genomförts för att kartlägga fysikundervisningskulturer påtidigare respektive senare år inom grundskolan. Syftet är att undersöka vilka likheter ochskillnader som finns mellan olika fysikundervisningskulturer för att ? med hjälp av tidigareforsking och litteratur ? se vilka möjligheter och problem som kan uppstå för elever och lärarei och med dessa fysikundervisningskulturer. Vi har utgått från begreppet border-crossing föratt behandla de kulturövergångar som kan uppstå när elever byter lärare och vilkakonsekvenser detta får för elever och lärare.Undersökningen har funnit, beskrivit och jämfört fyra fysikundervisningskulturer:?Praktikerna?, ?Ämnesinriktade?, ?Anpassarna? och ?Återkopplarna?. Dessafysikundervisningskulturer beror inte på kön, ålder, ämnesbehörighet eller erfarenhet. Detfinns dock ett samband mellan vilka årskurser lärarna undervisar på men detta samband gällerendast ?Anpassarna? och ?Praktikerna?. Undersökningen har funnit att ?Ämnesinriktade? och?Anpassarna? har inslag av tidigare beskriven vetenskapskultur. Undersökningen fann att?Återkopplarna? är en blandning av de andra tre funna fysikundervisningskulturerna. Eftersomdet uppstår kulturövergångar mellan dessa fysikundervisningskulturer skapar detta problem iform av att elever och lärare inte känner igen varandras kulturer. Dessa kulturövergångar ärbeskrivna ur både elev- och lärarperspektiv i undersökningen.

Författare

Jonas Forsman Rickard Frisk Engelbrektsson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Institutionen för biologi och kemiteknik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..