Fysiken, tekniken och framtiden
Om gränsdragningsarbete i forskning och lärogång inom fysik och teknik vid Uppsala Universitet 1955-1975
FysikutbildningFysikforskningIngenjörsutbildningBoundary workGränsdragningsarbeteEpistemisk auktoritetLärogångPedagogikGieryn
Denna uppsats syftar till att undersöka utbildning och forskning inom fysik- och teknikämnenavid Uppsala universitet mellan åren 1955 och 1975. Här studeras dels växelverkan mellan tvåolika verksamheter; utbildning och forskning, och dels den lokala utvecklingen av, ochgränsdragningsarbetet mellan, två vetenskapliga discipliner; fysik och teknik. Förändringarnatolkas som resultat av interaktion mellan forskning och utbildning å ena sidan, och utbildning ochandra samhälleliga arenor å andra. Uppsatsen diskuterar Thomas Gieryns teori om att epistemiskauktoritet hos en vetenskap uppkommer nedströms, i en samhällelig arena utanför forskningendär den uppkom. I uppsatsen drivs tesen att lärogång inte enbart kan räknas som nedströms irelation till forskning utan som uppströms, nedströms och mer därtill. Teknikämnet i Uppsalafick sin epistemiska auktoritet vid inrättandet av universitetsingenjörsutbildningen snarare än isamband med den forskningsverksamhet som följde. Gieryn hävdar också att vetenskapdefinieras och förstås genom att avgränsas från sådant som det inte är. Fysik och teknik harexempelvis länge ställts mot varandra och jämförts i egenskap av skilda discipliner.Undersökningen visar dock att lärogången i fysik inte entydigt speglade distinktafysikvetenskapliga områden, utan medvetet inkorporerade övning i både ingenjörskap ochundervisning. Den tekniska utbildningen drog å andra sidan nytta av den befintliga lärogången ifysik. Detta utmanade de vetenskapliga gränserna för skolämnena fysik och teknik.