Sök:

Fyra år senare... vad är formativ bedömning egentligen?

Engelsklärares perspektiv på förändringen av deras arbetssa?tt i samband med infö?randet av Gy11


Denna studie behandlar Gy11:s pa?verkan pa? engelskla?rares formativa arbete med kommunikation och feedback. Underso?kningen har utrett om la?rare anser att reformen pa?verkat deras arbetssa?tt ga?llande undervisning, bedo?mning och betygssa?ttning. A?ven hur dessa la?rare arbetar formativt med kommunikation och feedback fo?r att erha?lla en fo?rsta?else fo?r hur fo?ra?ndringen tilla?mpats. Dessutom studerades huruvida la?rare anser att relationen med eleverna pa?verkar deras la?rande fo?r att urskilja vikten av kommunikation och feedback i det anseendet. Underso?kningen gjordes genom kvalitativa och halvstrukturerade intervjuer. Fem engelskla?rare fra?n tva? olika gymnasieskolor intervjuades, och resultatet visade att dessa la?rare anser att fo?ra?ndringen som Gy11 medfo?rde inte varit ma?rkva?rd i deras arbetssa?tt mer a?n att det administrativa arbetet och kraven pa? dokumentation o?kade. Dock menar la?rarna att deras kunskaper kring bedo?mning och hur man ger feedback har utvecklats. Likva?l anser de att de inte erha?llits tillra?ckligt mycket underra?ttelse kring vad som fo?rva?ntas av dem fra?n statligt ha?ll, och da?rfo?r har fo?ra?ndringen tagit la?ng tid att tilla?mpa. Vidare anser de att la?rare-elev- relationen a?r en grund fo?r att kunskapsutveckling ska intra?ffa. I diskussionen behandlas resultatet med ett sociokulturellt fo?rha?llningssa?tt. Slutsatsen blev att implementeringen av Gy11 tog tid men att la?rarna la?rt sig tilla?mpa formativ bedo?mning och anser det vara det mest givande arbetssa?ttet fo?r att fra?mja elevers kunskapsutveckling. 

Författare

Anna Vidlund

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..