Sök:

Fusioner - är två plus två lika med fem?

Inom läkemedelsbranschen har fusioner och samgåenden blivit allt vanligare för att uppnå synergieffekter i form av kostnadsbesparingar och intäktsförbättringar. Trots positiva synergieffekter på kort sikt är de långsiktiga fördelarna långt ifrån givna. Det har visat sig att flertalet fusioner misslyckas på grund av att marknadseffekterna vid en fusion inte undersökts eller tillräckligt ingående beaktats. Leder en fusion mellan två likartade företag till ökade marknadsandelar?Fusionen mellan Astra och Zeneca tillkännagavs 1998, och är en av de största företagsfusioner som genomförts i Sverige. I samband med fusionen presenterade Astra och Zeneca en gemensam Pro Forma redovisning om vad den tilltänkta fusionen, baserad på bland annat respektive bolags då aktuella försäljningssiffror, skulle ge för gemensam marknadsposition. Vi har i vår uppsats studerat AstraZenecas marknadsutveckling under fem år efter fusionen. Frågan är om det fusionerade bolagen uppnådde de förutsagda marknadspositionerna som förutspåtts i Pro Forma redovisningen.Undersökningen av AstraZenecas utveckling avseende marknadsandelar samt marknadsposition på företagets viktigaste marknader visar att det som företaget i förhand redovisat i Pro Forma redovisningen ej har lyckats bibehållas. Ett undantag är den amerikanska marknaden där företaget har lyckats förstärka sin marknadsposition efter fusionen.Vår undersökning visar att uppnådda synergieffekter inte nödvändigtvis uppväger AstraZenecas förlorade marknadsandelar efter fusionen.

Författare

Kristina Andersson Erica Swensson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..