Sök:

Funktionsnedsättning och idrottsämnet - en självklar kombination?

Idrottslärares syn på inkludering och bedömning av elever med funktionsnedsättning


Syftet med studien är att belysa och problematisera idrottslärares syn på inkludering och bedömning av elever med funktionsnedsättning. Studien grundar sig på det sociokulturella perspektivet samt det interaktionistiska perspektivet. Dessa teoretiska ramar innebär att samspel och interaktion är ett fundament i individens kognitiva utveckling. Kommunikation är verktyget för att utveckla sitt eget och andras lärande. Studiens resultat analyseras även med utgångspunkt ur ett kategoriskt och relationellt perspektiv. Studien är utförd utifrån den kvalitativa forskningsprocessen med intervju som informationshämtande metod. Intervjustudien är utförd på fem lärare i ämnet idrott och hälsa. Dessa lärare besitter erfarenhet av elever med funktionsnedsättning. Genom intervjun yttrar sig lärarnas syn på inkluderande undervisning av elever med funktionsnedsättning samt upplevelser om betygssättning av dessa elever. Lärarna har en gemensam uppfattning att inkludering innebär alla elevers möjlighet till att delta i undervisning tillsammans med andra. Det uppstår dock en viss begreppsförvirring mellan integrering och inkludering. Studien visar även att ramfaktorer kan vara avgörande i vilken grad inkludering kan uppnås, där både ett kategoriskt- och relationellt perspektiv yttrade sig omedvetet hos lärarna. Bedömningsprocessen betraktas av majoriteten av lärarna som komplex. Det uppstår en känsla av otillräcklighet som omfattar både inkludering och bedömning.

Författare

Linda Blomberg Caroline Gyllander

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..