Sök:

?Fred är inte breaking news?

En kvalitativ fältstudie av fredsjournalistik i norra Uganda


AbstractDenna uppsats handlar om hur community radiostationerna Mega FM och Radio Wa i norra Uganda arbetar med fredsjournalistik. Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för relationen mellan community radio och fredsjournalistik. Det är inte bara relevant för journalistikvetenskapen, utan även för alla som är intresserade av utveckling och freds- och säkerhetsfrågor i konfliktområden.  Hur ser det fredsjournalistiska arbetet ut i praktiken på community radiostationerna Mega FM och Radio Wa? Vilka förutsättningar är nödvändiga, enligt Mega FM och Radio Wa, för att skapa ett generellt freds- och försoningsrelaterat radioprogram? Vilka svårigheter finns för att lyckas genomföra ett fredsjournalistiskt arbete, enligt Mega FM och Radio Wa? Frågeställningarna har besvarats genom kvalitativa informantintervjuer med radiojournalister i Gulu och Lira, och observationer. Det teoretiska ramverket inkluderar fredsforskning, utvecklingskommunikation, deltagande kommunikation, teorier om community radio och fredsjournalistik. Tyngdpunkt ligger på de senare. Teorin har operationaliserats genom att dela in de fredsjournalistiska kriterierna på en minimi- till maximiskala. Uppsatsen visar att Mega FM och Radio Wa är community radiostationer som arbetar fredsjournalistiskt, men inte på en maximinivå eftersom de inte fullt ut adresserar alla konflikter, eller tar en proaktiv roll som medlare utan använder sig av en tredje part. Framför allt utgör avsaknaden av pressfrihet och tidsbrist de främsta hindren för ett proaktiv fredsjournalistiskt arbete, samt att informanterna betonar att en allt för aktiv roll strider mot objektivitetsidealet, något även kritiker mot fredsjournalistiken har lyft fram.  

Författare

Isabelle Swahn

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..