Sök:

Franchising i den svenska fastighetsmäklarbranschen

Franchising in the Swedish real estate industry

SammanfattningBakgrundIdag blir det allt mer vanligt att mindre enskilda mäklarbyråer ansluter sig till de stora franchisekedjorna. Anslutningen innebär att den tidigare enskilde aktören lämnar sitt varumärke och sin tidigare affärsidé för att istället ta del av ett välkänt varumärke och ett framgångsrikt affärskoncept.Syfte & metodSyftet med uppsatsen är att studera vilka positiva och negativa effekter franchising bidrar med i den svenska fastighetsmäklarbranschen samt vilka ekonomiska och personliga kriterier franchisegivarna ställer på franchisetagarna. Studien är en kvalitativ undersökning där väl insatta aktörer ifrån fastighetsmäklarbranschen har intervjuats om franchising.ResultatStudien visar att det finns både positiva och negativa sidor med franchising. Franchisegivarna upplever att franchising bidrar till en mer företagsam anda och bättre driv igenom hela verksamheten. De upplever dock att det krävs relativt höga volymer för att bli en framgångsrik franchisekedja. Franchisetagarna ser mycket positivt på det väletablerade varumärket och upplever att de tjänster som tillkommer genom franchising har bidragit till att de kan ägna mer tid åt den inkomstdrivande verksamheten. De upplever dock att deras frihet begränsas jämfört med när de drev egen mäklarbyrå. iii 

Författare

Christoffer Narkander Elena Ilchishina

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Karlstads universitet

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..