Sök:

Franchising

- Franchisetagarens möjligheter till förändring av varuutbudet.


Franchising är en form av samverkan mellan två näringsidkare; franchisegivaren och franchisetagaren. Precis som andra former av verksamheter är det viktigt för franchiseföretag att kunna anpassa sig till marknadsförändringar och kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt utbud. Dock är deras handlingsmöjligheter att anpassa sig till förändringar begränsade på grund av det strikta avtalet. Därför är syftet med denna uppsats är att förstå franchisetagarens syn på franchiseverksamhet och till vilken grad varuutbudet påverkas av styrning från franchisegivaren. Uppsatsen är begränsad till varumärkesbutiker inom modebranschen eftersom denna bransch är i ständig förändring och konkurrensutsatt. Anpassning till förändring för att vara konkurrenskraftig är en viktig del i vår studie. Dessutom har vi valt att endast undersöka Business Format. För att uppnå vårt syfte valde vi att genomföra fallstudier, som bestod av tre intervjuer med franchisetagare i samma antal varumärkesbutiker i Stockholm. Varumärkesbutikerna som valdes ingår i två koncerner, RNB och Bestseller. Studien bestod dessutom av en intervju med Svenska Franchiseföreningens VD. Utifrån vår empiri och analys kommer vi fram till att avtalet är den centrala styrningsmekanismen som kontrollerar franchisetagarens verksamhet. Det förekommer oenigheter mellan parterna vad gäller avtalet och förändringar i sortimentet. Påtagligt är att detta leder till en sorts maktspel mellan parterna. Franchisetagare har ytterst små möjligheter att kunna påverka varusortimentet, inredningen eller marknadsföringen. Detta på grund av att det är franchisegivaren som gärna vill bibehålla grundkonceptet vilket tolkas som franchisekedjans identitet. Dock så förekommer en önskan hos franchisetagarna om lite mer handlingsfrihet utanför avtalets ramar. Framförallt vad gäller att anpassa sig till kundens efterfrågan. Detta eftersom de dagligen bemöter kundernas behov och ser vilka trender som förekommer på marknaden.

Författare

Saiful Alam Antonia Rozario

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..