Från tomt blad till musikaliskt verk
En självstudie om lärprocessen i att komponera
Design theoryCompositionTransformation cycleThe process of learningDesignteoriKompositionTransformationscykelLärandeprocess
I detta sja?lvsta?ndiga arbete utforskas en la?randeprocess i tonsa?ttningen av ett kortare musikaliskt verk fo?r sa?ng och piano, vilket beskrivs utifra?n ett designteoretiskt la?rande- perspektiv. Studien baseras pa? videoinspelade sja?lvobservationer som pa?ga?tt under 3 ma?naders tid. Analysen av la?randeprocessen sker med hja?lp av designteoretiska be- grepp som la?randets resurser och transformationscykler. Resultatet a?r redovisat i tre olika teman, Tonsa?ttningens begynnelse, Kompositionsprocessens andra fas och Proces- sens slutskede. I resultatet framkom det att ett flertal resurser anva?nds sa?som leken, ge- ho?ret, seendet, notskrivningsprogrammet etcetera fo?r att na? en tillfredsta?llande pro- gression. Avslutningsvis diskuteras resultatanalysen i relation till vald litteratur som utga?r fra?n tidigare forskning samt fra?n det designteoretiska perspektivet.