Sök:

Från IAS 39 till IFRS 9

En förenklad och förbättrad standard?

Saab är ett varumärke som delas av två olika företag, försvars- och säkerhetskoncernen SaabAB och personbilstillverkaren Saab Automobile, idag ägt av NEVS, National Electric VehicleSweden AB. Här finns en potentiell problematik då två separata företag delar sammavarumärkesnamn och kan ha olika strategier för hur varumärkesarbetet bör fortgå. Syftet meduppsatsen är att beskriva hur varumärket Saab uppfattas idag vilket har undersökts genomfokusgrupper och en enkätstudie. Studien utgår från konsumenters associationer och resultatetvisar att Svenskt Tradition utgör en viktig del av varumärkesbilden. Överlag har Saab en bred,homogen och positiv varumärkesbild där varumärket Saab representerar båda de bolag somdelar varumärkesnamnet. I kombination med en hög varumärkesmedvetenhet gör detta attSaab totalt sett är ett starkt varumärke med hög kännedom. En utmaning för framtidavarumärkesarbete är att arbeta bort den association till Kris/Olönsamhet som görs och attstärka varumärkets koppling till Avancerad Teknik.

Författare

Izabella Rebermark Ellinor Rydell

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..