Sök:

Framtagning av tillverkningsutrustning för bearbetning av kilspår

En kvalitativ fallstudie på Sandvik Coromant


Ett livsmedelsföretag med säte i Göteborg har varit verksamma inom sin bransch sedan tidigt 1990-tal och befinner sig just nu i en tillväxtfas. Företaget bedriver i huvudsak import- och grossistverksamhet av asiatiska livsmedel från Thailand och Vietnam men även ifrån andra närliggande öst- och sydostasiatiska länder som Kina och Japan. Företaget är marknadsledande inom sin bransch men har trots sin starka position fram tills nu endast bedrivit sitt arbete mot en målgrupp som demografiskt sett till störst del bestått av personer med asiatisk bakgrund.För att nå ut till en större målgrupp vill man nu lansera ett nytt varumärke som ska inrikta sig på hela den svenska marknaden. Företaget vill att detta varumärke ska tilltala den svenska konsumenten och skapa kännetecken eller associationer till den asiatiska kulturen. Syftet med detta arbete har således varit att undersöka hur ett varumärkes visuella beståndsdelar kan utformas för att på den svenska marknaden kommunicera asiatisk identitet.Arbetet har utgått ifrån en deduktiv ansats där litteratur inom asiatisk symbolik, färg och typografi legat till grund för att härleda hypoteser vilka sedan använts för att ta fram ett intervjuunderlag. Ett kvantitativt tillvägsgångsätt har använts där strukturerade intervjuer med den tänkta målgruppen genomförts i ett flertal steg för att samla in data vilken sedan kunnat jämföras på likvärdiga grunder.Hypoteserna pekar på ett antal generaliserbara kännetecken där starka färger som röd och gul är återkommande inom de asiatiska kulturerna. Asiatiska skrifttecken, eller skrifttecken vilka efterliknar dessa är också ett starkt kännetecken. Vad gäller symbolik är mytologiska varelser och enkla, välkända geometriska former en gemensam nämnare även att vissa variationer förekommer.Resultatet från intervjuerna bekräftade till stor del de hypoteser som tagits fram även att det fanns en viss spridning i hur målgruppen svarat. Resultatet analyserades i tre steg där företagsmärke/symbolik, färg och ordmärke/typografi undersöktes var för sig. Analysen av dessa resulterade i ett antal rekommendationer för hur företaget kan utforma ett varumärke som kommunicerar asiatisk identitet på den svenska marknaden. De slutgiltiga rekommendationerna är:Ordmärke / TypografiLogotypens ordmärke eller typografi kan med fördel bestå av asiatiska skrifttecken, eller sådana tecken som efterliknar dessa.Företagsmärke / SymbolLogotypens företagsmärke kan med fördel bestå av asiatiska skrifttecken, eller skrift vars utformning har likheter med dessa. Företagsmärket kan också bestå av mytologiska varelser eller symboler som är att betrakta som typiskt asiatiska.FärgLogotypens färg kan med fördel vara röd eller gul för att stärka den asiatiska identiteten.

Författare

Olle Eriksson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Industriell teknik

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..