Sök:

Framtagning av OptimalInfästningsmetod av OGV mot Stag för Engine Product Systems Sweden

Development of optimum method of attachment of OGV to brace for Engine Product Systems Sweden

GKN Aerospace Sweden (GAS) utvecklar och tillverkar motorkomponenter för både den civila och militära flyg-och rymdindustrin. En av produkterna som GKN tillverkar är en outlet guide vane(OGV), vars funktion är att omdirigera det axiella luftflödet från fläkten. OGVn är den mekaniska länken mellan kärnstrukturen och fläkthuset. Ett viktigt mål är att minska vikten på motorn samtidigt som dess diameter ökar när motorerna blivit allt större.For att lösa detta krävs ett material med hög hållfasthet i förhallande till vikten. Ett examensarbete som föregår detta har utvecklat ett koncept som innefattar en OGV i en viss GKN-utvecklad tekonologi. Detta examensarbete gjordes för att utveckla ett koncept for den metod som anvönds för att foga OGVn till stagen som ansluter till den inre och yttre kärnan. Detta gjordes genom en konceptstudie som inkluderade konceptgenerering, konceptutvärdering och konceptval.Detta resulterade i två möjliga koncept, ett där OGVn och en aluminium-fot monteras med bultning och en där OGVn och en titan-fot svetsades samman. Titanfoten hade fairings i aluminium for att spara lite extra vikt och kostnad.Det är tydligt att om integrationen mellan OGV och svets-gränssnittet ska bli en industriell lösning, sa kommer GAS att behöva investera i utveckling för de metoder som används. Det bultade Aluminium-konceptet är att föredra ur leverantörsbas-synpunkt på grund av sin låga tillverknings-och materialkostnad. Trots att kravuppfyllelsen för hållfastheten är tveksam så bör det andå betraktas som en potentiell ersättning for en del av de OGVer i fläkthuset som inte är tungt belastade.

Författare

Andreas Zakariasson

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..