Sök:

Framgångsrikt användande av EDI

kritiska faktorer för småföretag


EDI är en förkortning av Electronic Data Interchange och kan översättas till elektronisk datautväxling på svenska. Målet med EDI är att förbättra de flöden av information som behövs för att effektivt styra hela leveranskedjan från producent till kund och därigenom förenkla handeln mellan företag. Eftersom EDI kostar en hel del är det vanligt att småföretagare känner motstånd mot att införa EDI. Ofta blir de ändå mer eller mindre tvingade till att acceptera lösningen för att fortsätta göra affärer med sina större handelspartners. Syftet med denna uppsats är att utröna hur viktiga företagens inneboende möjligheter eller resurser är för att användningen av EDI ska bli framgångsrik. Datainsamlingsmetoden är en fallstudie som omfattar fyra småföretag som alla har EDI-koppling till en eller flera större kunder. Fallstudien undersöker om företagens framgång med EDI kan utläsas av dessa inneboende resurser. Resultatet visar att det finns samband mellan företagens resurser och deras EDI-framgång.

Författare

Ida Krekula Lena Öhman

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..