Sök:

Framgångsfaktorer och fällor vid finansiering av expanderande bioraffinaderi- och bioenergiföretag

En kvalitativ studie av två case-företag


Att som entreprenör utveckla en ny idé till en kommersiell och lönsam produkt är ingen lätt uppgift. Förutom de rent tekniska utmaningarna så måste expansionen av företaget och utvecklingen av produkten eller produktionsprocessen finansieras. Denna uppsats kommer att behandla frågan om det finns några framgångsfaktorer eller fällor som expanderande teknikföretag lätt hamnar i genom en kvalitativ studie av två case-företag. Målet med denna uppsats är att på djupet studera vad expanderande företag bör tänka på vid extern finansiering med kapital mot ägande, även kallat riskkapital. Utifrån teoriavsnittet kommer samband att kopplas till case-företagens genomförande av den externa finansieringen. Case-företagen skall exemplifiera hur ett teknikföretag kan gå tillväga med sin externa finansiering, men det är inte mening att göra någon generalisering. Jag har valt att fokusera på extern finansiering genom kapital mot ägande för att jag valt att begränsa mig till teknikföretag inom bioenergibranschen som ofta har en relativt stor risk i samband med expansion och kommersialisering av sin produkt. Analysen av empirin och teorin gjorde det möjligt att identifiera framgångsfaktorer och fällor för ett teknikföretag under expansion med kapital mot ägande. De framgångsfaktorer som identifierades var, att bilda uppströmsallianser i ett tidigt skede för att utveckla patent eller mönsterskydd, att verka inom en ?het? bransch, att bilda nedströmsallianser för att få kompletterande kompetens, kontaktnät och eventuell avsättning för produkten och den sista punkten att ha rätt personer i och bakom projektet för att ingjuta förtroende hos riskfinansiärerna.

Författare

Katarina Gebart

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..