Sök:

Förväntningsgapet

- mellan klient och revisor

När revisorer och allmänheten har olika uppfattningar om vad som är revisorns arbetsuppgifter och ansvar samt vad som är tillåtet enligt lagar och regler uppstår ett förväntningsgap. Förväntningsgapet är inget nytt fenomen utan har funnits lika länge som revisorsprofessionen. Däremot har orsakerna och storleken förändrats i takt med utvecklingen i näringslivet, samhället och revisorsprofessionen i sig. Områden där missuppfattningar ofta uppstår är kring hur mycket revisorn kan hjälpa sin klient med rådgivning, hur omfattande revisionen är och med vilken grad av säkerhet en revisor kan uttala sig om att allt står rätt till. I små och medelstora företag har den ekonomiska rådgivningen från revisorn en stor betydelse och det kan vara svårt att sätta klara gränser mellan revision och revisionsnära tjänster. En enkätundersökning har genomförts riktad till företag och dess påskrivande revisor och en matchning har sedan gjorts av de inkomna svaren. Syftet med undersökningen var att beskriva vilka förväntningar klienten har på revisorns arbete och hur mycket information revisorn lämnar klienten inför revisionsuppdraget. Med utgångspunkt i klient-revisorsförhållandet utvärderas sedan hur stort problemet med förväntningsgapet är och vad som kan göras för att minska detta.Slutsatsen blev att även om det finns vissa oklarheter kring vad revision är och vad revisorn kan och får göra i revisionsuppdraget, verkar detta inte utgöra ett större problem då det ändå verkar som om klienten har förtroende för sin revisor och vad denne gör.

Författare

Sara Andersson Jenny Fredén

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..