Sök:

Förväntningsgap och socialisering

- En studie om studenters och revisorsassistenters kunskaper och fo?rva?ntningar om revisionens ga?llande regler och praxis

Bakgrund och problemdiskussion: A?nda sedan Liggio (1974) myntade uttrycket the audit expectation gap, fo?rva?ntningsgapet, har detta fenomen underso?kts av flertalet forskare som kommit fram till att det a?r ett utbrett problem runt om i va?rlden. Felaktiga fo?rva?ntningar pa? revisorn och dennes arbete kan vara till stor skada da? det fo?rsa?mrar fo?rtroendet fo?r revisorsprofessionen och leder till mer kritik mot branschen. Som lo?sning fo?resla?s ofta utbildning fo?r ba?de revisorer och deras intressenter, men na?got som inte studerats lika utbrett a?r hur utbildningen ser ut fo?r de blivande revisorerna, d.v.s. ekonomistudenter och revisorsassistenter, och hur utbildningen pa? universiteten/ho?gskolorna och arbetsplatserna pa?verkar deras kunskaper och fo?rva?ntningsgap.Syfte: Studiens syfte a?r att fo?rklara hur fo?rva?ntningsgapet mellan blivande revisorer, d.v.s. studenter samt revisorsassistenter, och revisionens ga?llande regler och praxis ser ut.Metod: Studien utga?r delvis fra?n befintlig litteratur som finns inom forskningsomra?dena fo?r fo?rva?ntningsgapet och socialiseringen m.m., men da? tidigare forskning fo?r de blivande revisorerna a?r begra?nsad kan vi dock inte att helt utga? fra?n befintlig teori, ista?llet utvecklas en egen modell genom ba?de kvantitativa och kvalitativa underso?kningar.Resultat och slutsatser: Denna studie har bekra?ftat att det existerar ett fo?rva?ntningsgap mellan blivande revisorer och revisionens ga?llande regler och praxis. Va?rt huvudsakliga bidrag a?r va?r modell som pa?visar vilka faktorer som har en pa?verkan pa? detta fo?rva?ntningsgap da?r de tre mest framtra?dande faktorerna var universitetens utbildningsform, a?rskurs och a?lder. Studenterna som undervisas med utbildningsformen WIL hade genomga?ende ho?gre kunskaper om revision a?n studenterna pa? en traditionell teoretisk utbildningsform. Studien pa?visar att de enskilda revisionsbyra?ernas socialiseringsprocesser inte har na?gon pa?verkan pa? respektive byra?s revisorsassistenter gap. Som lo?sning fo?r att minska fo?rva?ntningsgapet fo?r blivande revisorer fo?resla?s ytterligare kvalitativ utbildning. 

Författare

Adam Westerlund Dennis Karlsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..